معرفي مختصر كتاب
كاربرد روشهاي تحقيق در حوزهي علوم انساني و تربيتي از گذشتههاي دور همواره مد نظر دانشمندان بوده است، اما زمان پيدايش علمي اين كاربرد از آغاز قرن بيستم به بعد است. هشتاد سال اخير را ميتوان فصلي دگرگونساز، در ايجاد بنيادهاي نوين تحقيقات و كاربرد آنها در حوزههاي علوم انساني و تربيتي تلقي كرد، چرا كه در طي اين مدت، در علوم انساني و تربيتي تحقيقات وسيع و دامنهداري آغاز شد و به سرعت گسترش يافت. فراواني و اهميت مطالب و مفاهيم در زمينههاي مختلف علوم انساني و تربيتي باعث شده است تا مولف در اين كتاب به اختصار به شناساندن اصول و روشهاي علمي تحقيق بپردازد و محققان را در رسيدن به حقيقت مسائل و مطالب علمي و تصميمگيري منطقي و عقلاني ياري دهد. مطالب كتاب حاضر براي پنجمينبار ويرايش شده است. در ويرايش جديد علاوه بر مطالب قبلي، فصل جديدي تحت عنوان "تفاوتها و تشابهات تحقيقات كمي و كيفي" درج گرديده است. همچنين پارهاي اضافات تكميلي فراهم آمده كه از آن جمله است: تبيين و توضيح نوعبندي تحقيقات. افزون بر اين فهرست كتابهاي معرفي شدهي مرتبط با مباحث تحقيق كه در چاپهاي نخستين، حدود بيست عنوان بوده در اين ويرايش به حدود ۳۰۰ عنوان رسيده است. موضوعات ديگر كتاب عبارتاند از: آموزش عالي و رابطهي آن با تحقيق، هدفهاي ويژهي آموزش عالي، تحقيق علمي، انتخاب و موضوع تحقيق، روشهاي تحقيق، عدم كنترل عوامل ناخواسته و كاهش روايي در تحقيقات تجربي، انواع طرحهاي تحقيق تجربي، نمونهگيري و چگونگي آن در تحقيقات علوم انساني، روشهاي جمعآوري اطلاعات، شيوهي تهيه و نوشتن رساله يا پاياننامهي تحصيلي، و چگونگي ارزيابي مقالات، گزارشها و رسالات تحقيقي.