در فصل اول كتاب حاضر، ماهيت و ويژگيهاي مطالعات اجتماعي، رابطه مطالعات اجتماعي با ساير علوم، اهداف كلي مطالعات اجتماعي در دوره ابتدايي، اصول حاكم بر گزينش و سازماندهي برنامه درسي جديد مطالعات اجتماعي و عناصر و مؤلفههاي برنامه درسي مطالعات اجتماعي بررسي شده است. در فصل دوم به بررسي نظريههاي برونر، پياژه، ويگوتسكي و گاردنر پرداخته و نكات كاربردي نظريهها در آموزش مطالعات اجتماعي ارائه شده است. در فصل سوم درباره اهميت و ضرورت دانش جغرافيا، محتواي درس جغرافيا، اهميت مطالب تاريخي، نقش تاريخ در تكوين و تقويت هويت ملي، پيشبيني آينده و گسترش افق ديد انسان، حفظ ميراث فرهنگي و هدف آموزش تعليمات مدني در دوره ابتدايي بحث شده است. در فصل چهارم انواع روشهاي تدريس، بهويژه روشهاي فعال، معرفي شده است. در فصل پنجم درباره ويژگيهاي عمومي و اختصاصي كتابهاي كمكآموزشي در حوزه مطالعات اجتماعي، معيارها و ويژگيهاي عام طراحي و توليد بستههاي آموزشي، انواع كتابهاي آموزشي و كمكآموزشي، انواع وسايل آموزشي مورداستفاده در كلاس درس همچون نقشه، كره، قطبنما و اطلسها بحث شده است. در فصل ششم با عنوان ارزشيابي از درس مطالعات اجتماعي، اصول و ويژگيها، انواع ارزشيابي مناسب، انواع روشهاي ارزشيابي و ارزشيابي توصيفي ارائه شده است.