كتاب حاضر، پژوهشي است كه هدف اصلي آن آسيبشناسي سياستگذاري برنامه درسي براساس مدل SWOT است. روش تحقيق در اين پژوهش كيفي (تكنيك دلفي فازي) است و جامعه آماري پژوهش شامل كليه اساتيد، خبرگان و دانشجويان دوره دكتري در حوزه برنامهريزي درسي در دانشگاههاي تهران هستند، كه از ميان آنها ۳۰ نفر بهعنوان نمونه انتخاب گرديده است. نظرسنجي از خبرگان حوزه برنامه درسي منجر به شناسايي ۱۳ نقطه قوت، ۱۱ نقطهضعف، ۱۱ فرصت و ۱۵ مورد تهديد موجود در سياستگذاري برنامه درسي گرديده، كه درنهايت به تدوين هشت استراتژي و ارائه راهكارهاي جهت تحقق استراتژيها انجاميده است.