اين كتاب در موضوع «برنامهريزي درسي» نوشته است. در هشت فصل آغازين كتاب درباره مسائل بنيادين انديشههاي دقيق برنامه درسي، كار عملي برنامه درسي و تنشهاي ديالكتيكي عرصه نظر و عمل بحث ميشود. در فصل پاياني به برنامه درسي از زاويه مسائل عمدهاي پرداخته ميشود كه برآمده از ماهيت خود تصميمگيريهاي برنامه درسي و نتيجه فشارهاي بيروني جامعه بر اين تصميمات هستند. در اين فصل پيشامدهايي كه در اثر بروز عدم توافق بر سر طراحي و تدوين برنامه درسي رخ ميدهند، انواع تأثيرگذاريها بر تصميمگيران برنامه درسي از سوي جامعه و نيز تأثير سياست در سطوح محلي، ايالتي و فدرال، مورد واكاوي قرار ميگيرد و به پرسشهايي نظير اينكه «چه كساني و بر چه مبنايي و با چه مقاصدي برنامه درسي را كنترل ميكنند، پاسخ داده ميشود».