موضوع كتاب حاضر، بررسي بنيانهاي نظري و عملي موسيقي فيلم و واكاوي جايگاه موسيقي فيلم در حوزة سينماي كشورهاي اسلامي است. در فصل نخست اثر به تجزيه و تحليل ساختاري موسيقي و درام پرداخته شده است. در اين تحليل نشان داده شده كه چگونه عناصر سازندة موسيقي و درام قابليت توصيف مشترك پيدا ميكنند. در فصل دوم راهكارهايي در زمينة موسيقي متن فيلم در دو حوزة فرم و سازگزيني بررسي شده است. فصل سوم كتاب به تحليل جايگاه موسيقي در سينماي مصر اختصاص يافته است. در اين قسمت تاريخ سينماي مصر و جايگاه موسيقي در نخستين فيلمهاي عربي بررسي شده و مباحث مربوط به تغيير و تحولات انواع موسيقي در اين سينما مورد مطالعه قرار گرفته است. در فصل پاياني، يك مطالعة تطبيقي در زمينة بررسي موسيقي فيلمهاي مذهبيِ اسلامي و مسيحي ارائه شده است. اين بررسي از طريق مطالعة موردي دو فيلم «محمد رسولالله (ص)» و «مصائب مسيح (ع)» صورت گرفته است.