اثر حاضر، كه براي دانشجويان رشتة علوم تربيتي و روان شناسي ترجمه شده، به معرّفي و شرح احوال و آثار و انديشههاي پنجاه انديشمند معاصر در عرصة تعليم و تربيت جهان اختصاص دارد. اين اثر، جلد دوم از مجموعة دو جلدي «انديشمندان تعليم و تربيت» است، كه در جلد نخست آن، مربّيان قديمي تعليم و تربيت معرّفي شدهاند. مؤلّف، در اين اثر، به اختصار شرح حالي از نويسندگان هر فصل كتاب را بيان ميكند. در هر فصل نيز، نويسنده مقدمهاي از زندگي و انديشة يكي از انديشمندان معاصر علوم تربيتي را ذكر كرده، كه جهت بررسي عميقتر و جامعتر، مفيد خواهد بود.