موضوع اين كتاب، بيان مباني و اهداف تربيت اسلامي است. كتاب حاضر كه براي دانشجويان رشتة «علوم تربيتي» در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري تدوين شده، تلاشي در راستاي شرح مباني فلسفة تعليم و تربيت، با نگاهي به آموزههاي ديني، قرآن كريم و احاديث شيعي است. نگارنده در اين نوشتار، طي هشت فصل، فلسفة تعليم و تربيت و بيان علل نياز به آن را شرح داده و ضمن معرفي فلسفههاي تربيتي دنياي معاصر، هر يك را به صورت جداگانه نقد كرده است. وي در ادامه، علل نياز به تحقيق و تنظيم فلسفة تربيت اسلامي را بيان كرده و سپس به اصل مسئلة تعليم و تربيت و تعريف شناختشناسي، هستيشناسي، ارزششناسي و انسانشناسي از منظر اسلام پرداخته است. همچنين در پايان، اهداف تربيتي را در دو دسته غايي يا آرماني و كلّي يا واسطهاي مطالعه كرده است.