شايد واژه موج شكن براي مردم تعابير متفاوتي داشته باشد. در شمال كشور ديوارهاي ساحلي درياي خزر را موج شكن مينامند. و اين بندان جهت است كه در اين سواحل، تعدد سازهموج شكن با توجه به گستردگي ساحل و كثرت جمعيت بسيار اندك است ولي ساكنين سواحل جنوبي ايران به اهميت اين سازه آگاهند و ميدانند موج شكنها، تداعي كننده حوضچههاي آرام و قابل استفاده در مواقع تلاطم درياست، كه كشتيهاي باري يا مسافرتي و شناورهاي ماهيگيري ميتوانند، در درون حوضچههائي كه با موج شكنها احاطه شدهاند، عمليات بارگيري و يا تخليه را در كنار اسكله يا سازه پهلوگير به سهولت انجام دهند. و ديگر اينكه موج شكنها امنگاهي براي شناورها در مواقع طوفان خواهند بود.
طي سال گذشته موج شكنهاي توده سنگي، به صورتيكه امروزه طراحي و ساخته ميشوند، شكل گرفتهاند. البته شواهد احداث اين سازه به گذشتههاي دور باز ميگردد. شايد اولين مورد ثبت شده، مربوط به شهر گمشده (آتلانتيس) با سابقهاي حدود سال قبل ار ميلاد مسيح باشد. اين موج شكن اكنون زير درياست اما بگفته شواهد و قرائن، هنوز هم ظاهر زيبا و حيرتانگيزي دارد.
در اين كتاب به هيچوجه قصد نداريم به مقوله طراحي موجشكنها ائم از زاويه حمله موج، چگونگي محاسبه شيب جوانب و ضخامت لايهها و مواردي از اين قبيل بپردازيم. زيرا در اين خصوص كتب متعددي توسط اساتيد مختلف به رشته تحرير درآمده است. اما بيترديد آنچه تاكنون درباره اين سازه دريائي مكتوب نشده، روشهاي اجرائي ساخت موج شكنهاست. نتايج طراحي موج شكنها، در قالب نقشههائي ترسيم شده كه ميبايد اسلوبهاي خاصي را در جهت ساخت آن تعقيب نمود. اجراي صحيح عمليات مستلزم چند فاكتور اساسي از جمله ماشين آلات مناسب و متناسب با پروژه، نيروي انساني كارآمد و جسور، برنامه زمانبندي مدون با توجه به جبهه محدود عمليات و بالاخره تكنيكهاي ساخت است. آنچه در اين مجموعه از اهميت برخوردار است، ساخت موج شكن با مصالح سنگي است كه شايد اقتصادي ترين انتخاب، در سواحل جنوب و بگونهاي شمال كشور است.
اصولاً اجراي موج شكنها به دو قسمت اصلي تقسيم ميشود. بخش اول اجرا از طريق پيشروي مصالح در آب و سپس تكميل لايههاي متشكله اين سازه از خشكي يا قسمت پيشروي شده است كه اصطلاحاً آنرا اجرا از خشكي ناميدهآيم. كه جزء اساسيترين مطالب اين كتاب محسوب ميشود. و بخش دوم اجراي موج شكن از طريق درياست. كه معمولاً در عمقهاي زياد مطرح شده كه ميتواند با تلفيقي از طريق خشكي ينز توامان باشد. بياري خداوند جلد دوم اين مجموعه با عنوان روشهاي ساخت موج شكن از طريق دريا در دست تهيه بود كه بچاپ خواهد رسيد. همچنين در جلد دوم نحوه استقرار قطعات بتني جوشن، جايگزين آرمور سنگي گنجانده خواهد شد.
سعي بر آن بوده كه در اين مجموعه روشهاي بسيار متنوع ساخت موج شكن، متناسب با ماشين آلات موجود در كشور، مورد بررسي قرار گيرد. و باز تلاش نمودهايم كه با حداقل امكانات به حداكثر نتيجه نائل گرديم. و مهمتر از همه اينكه مطالب كاملاً روان و گويا باشد. شايد واژه Keep It Simple يعني ساده نوشتن الگوئي در نگارش مطالب اين كتاب بوده كه اين سبك سالياني است در كشورهاي پيشرفته، بعنوان يك اصل تلقي شده است و ديگر اينكه احداث موج شكنها توسط پيمانكاران ايراني، از جمله جوانترين كارهاي عمراني است و جمعآوري مجموعهاي در مورد ساخت اين سازه دريائي، جز جمع بندي تجربيات نيست.
و بالاخره بايد گفت: مكتوب نمودن تجربيات با رعايت آيين نگارش و قواعد ادبيات فارسي، بسان انشاء نوشتن آموزش رانندگي، بسيار مشكن مينمايد. زيرا لازمه آموختن رانندگي تمرين و ممارست است. در ثاني هر آنچه از اصول رانندگي بصورت تئوريك بيان گردد، باز نميتوان چگونگي انجام رانندگي براي دو نفر در شرايط مشابه، در يك مسير و با يك وسيله نقليه را يكسان شمرده و يا حتي تبيين نمود. بيشك عكسالعملها و نحوه راندن اتومبيل، در دفعات براي يكنفر نيز متقاوت و متمايز از هم خواهد بود. اما از اين ميان، آنكه متبحرتر، داراي اطلاعات كاملتر، اتومبيل مطلوبتر يا در مسير مناسب داراي علائم كافي باشد، با احتمال سلامت بيشتر به مقصد خواهد رسيد. اگر چه اين كتاب شما را با روشهاي ساخت موج شكن آشنا ساخته و بمانند علائم و تابلوهاي راهنمائي، هادي شما در اين مسير خواهد بود. اما شايد پسنديده نباشد اگر بخواهيد، مطالب آنرا عيناً به پروژه خود تعميم دهيد.