ويراست سوم آسيبشناسي رواني كودك و نوجوان رابرت وايس، رويكرد آسيبشناسي رواني رشدي را به شناختن اختلالات كودك اختيار مي كند. اين ديدگاه با استفاده از موردپژوهي ها، پيدايش اختلالات را در طول زمان بررسي مي كند، به عوامل خطر و پيشگيرانه اي كه بر فرايندها و مسيرهاي رشدي تأثير مي گذارند توجه خاصي مبذول مي دارد، و آسيبشناسي كودك را در زمينه رشد عادي بررسي مي كند. اين كتاب طوري طراحي شده است كه از طريق ساختار قطعه اي (بخش بخش) متمركز آن انعطافپذير باشد، آخرين تغييرات در DSM (DSM-5، ۲۰۱۳) را منعكس مي كند و با پژوهش و تحولات در اين رشته بهروز شده است.
مترجم اطمينان مي دهد كه دانشجويان با خواندن اين كتاب بر تمام اختلالات كودكان و نوجوانان و درمان آنها تسلط كامل خواهند يافت. متن كتاب بسيار روان و قابل درك است و با موردپژوهي هاي كه در آن آورده شده است، درك مطالب را بسيار راحت مي كند.
در اين كتاب اصول آسيبشناسي رواني رشد معرفي ميشود. اين رويكرد براي آگاهي از شرايط كودكان و نوجواناني كه مشكلات رفتاري، شناختي و اجتماعي - هيجاني دارند استفاده ميشود. اين ديدگاه اختلالات كودكان و نوجوانان را در طول زمان بررسي ميكند، به عوامل خطر و حفاظتي كه بر فرآيندها و مسيرهاي رشد تأثير ميگذارند، توجه ويژه ميكند و آسيبشناسي رواني كودك را در زمينه رشد عادي كودك، بررسي ميكند.