كتاب حاضر با هدف تبيين خلاصة جامعي از چگونگي درك كلنگر و روانشناسي ادراك دربارة يك اثر هنري كه براي توليد اثري ديگر مورد استفاده قرار ميگيرد، نگاشته شده است. موضوع اثر، توجه به ساختار كلّي آثار هنري و نشان دادن روابط ساختاري، در جهت فهم كلّي آنهاست. مطالب كتاب در دو بخش كلّي تدوين شده است. بخش اوّل به بررسي نظرية گشتالت در حوزة تصوير اختصاص دارد و بخش دوم كاركرد اين نظريات را در ارتباط با مفاهيم مباني تصوير توضيح ميدهد. نوشتار حاضر، مصوّر است و با زباني روان و علمي نگاشته شده و ويژگي شاخص آن آموزشي بودن مطالب است.