كتاب حاضر جلد نخست از كتاب «تئوريهاي فيلمنامه در سينماي داستاني»، نوشتة «شاهپور شهبازي» است كه در آن به تشريح و تحليل سينماي داستان و محور و شخصيت محور و ارائه تئوري گام به گام پرداخته شده است. از اين رو در اين مجلد، نخست نقش تاريخي روايت، از اسطوره تا درام و تأثير آن در شكلگيري ساختارهاي متفاوت سينماي داستاني بررسي شده و سپس روند تاريخي هنر فيلم نامهنويسي، مطرح گرديده است. در ادامه الگوهاي پيشنهادي «سيدفيلد»، «وكلر» و «كروتسن» در حوزة فيلمنامه ارائه و تفاوت عناصر سبكي و روايي، شرح داده شده است. در پايان، مؤلفههاي تشكيل دهندة تئوريهاي پيشنهادي نويسنده (تئوري گام به گام) از منظر عناصر روايي شناسانه و شناخت شناسانة تئوري «گام به گام» و تعريف دگرگونة برخي از مفاهيم فيلمنامهنويسي و نقد تئوري «سيدفيلد» و «كروتسن»، الگوي تازهاي براي فيلمنامهنويسي پيشنهاد شده، كه از معيارهاي عيني و دقيقتري پيروي ميكند.