در کتاب حاضر با موضوع آموزش شهروندي به عنوان پوياترين مفهوم اجتماعي دنياي مدرن کوشش شده است تصويري از تعليم و تربيت شهروندي در چهار فصل ارائه شود. در فصل نخست کليات، تعاريف و مفاهيم اين حوزه شرح داده شده است. سپس نظريههاي تعليم و تربيت و اصول شهروندي و تعليم و تربيت شهروندي بيان شده است. در ادامه نگارنده الگوهاي تعليم و تربيت شهروندي در ساير کشورها را بررسي کرده است و در پايان به حقوق و الگوهاي آموزش شهروندي در ايران پرداخته است. وي با تأکيد بر نياز جامعه به شهروندان فعال، تحقق اين امر را نيازمند آموزش رسمي و غيررسمي دانسته است.