پژوهش حاضر، ترجمه و تحقيق كتاب «المسلمون» و «كتابه التاريخ: دراسته في التحصيل اسلامي به العلم التاريخ» اثر «عبدالعليم خزر» است كه در آن نويسنده كوشيده است با استفاده از روش مقايسه، تطبيق، و نقد منابع قديم و نوين پژوهشهاي تاريخي، به استنباط روشهاي علمي مناسب در حوزة تاريخنگاري اسلامي برسد. از اين رو نخست، مفهومي علمي براي تاريخ و پيوند آن با علوم اجتماعي را بيان نموده، سپس با اشاره به اهميت تاريخ نزد مسلمانان، نخستين تاريخنگاران اسلامي نظير، طبري؛ مسعودي و ابن كثير را معرفي كرده است. نگارنده همچنين موضوعاتي مانند، ضرورت نقد منابع تاريخي و سفارشهاي اسلام به تاريخنگاران را بررسي كرده و براي نمونه روش كار «ابن خلدون» را شرح داده است و فلسفة ابن خلدون و رابطة نظرية دانشمند ايتاليايي «ويكو» را مقايسه كرده است. در پايان كتاب نيز ضمن نقد برخي رويكردهاي تاريخ مادي غرب، نگاه و روش قرآن را در پژوهش تاريخ بررسي كرده و نقش تدوين و كتابت وحي و نقش حديث و سنت را در اين حوزه تحليل كرده است.