جلد نخست از كتاب «روشهاي تحقيق كمي و كيفي در علوم تربيتي و روانشناسي» در شش بخش تدوين شده است. بخش نخست، تصويري اجمالي از حوزة پژوهشهاي تعليم و تربيت را ارائه ميدهد. بخش بعدي، فرايند طراحي يك پروژة تحقيقي شامل: تدوين پيشنهاد تحقيق، برخورد با مسائل اخلاقي، حقوقي و روابط انساني و بررسي پيشينة پژوهش را بيان ميكند. از آنجا كه يك پيشنهاد پژوهش خوب، شيوة نگارش گزارش پاياني پژوهش را نيز مورد توجه قرار ميدهد، به تبيين آخرين گام پروژة پژوهش، يعني نگارش پاياننامه يا ساير انواع گزارش تحقيق نيز ميپردازد. در بخش ديگر، رويكردهاي روششناختي عام يك پروژة پژوهش نظير: روشهاي آماري در دسترس براي تجزيه و تحليل دادهها، رويكردهاي انتخاب نمونه براي پژوهش و انواع روشهاي جمعآوري دادهها، مورد بررسي قرار ميگيرد. همچنين، چگونگي جمعآوري دادههاي پژوهش با استفاده از آزمونها و مقياسهاي خودگزارشي، پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و تحليل محتوا توضيح داده ميشود. ضمن آن كه در كتاب، اساسيترين طرحهاي پژوهشي، علمي، مقايسهاي، توصيفي، همبستگي و تجربي استفاده شده و روشهاي تحقيق كمي، مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد. در بخش پاياني نيز بر رويكردهاي متنوع پژوهشهاي كيفي در تعليم و تربيت پرداخته و كاربرد روشهاي پژوهش در ارزشيابي آموزشي توضيح داده ميشود.