بازاريابي استراتژيك، چگونگي پاسخگويي به نيازهاي آينده در فضاي رقابت و عوامل محيطي متلاطم و ناشناخته است و بازارياب استراتژيك كسي است كه با درك واقعيت، تشخيص موقعيت، بررسي وضعيت و تقويت ظرفيت و قابليتهاي خود، به ويژه احاطه پيدا كردن بر انواع استراتژيها و راهكارهاي استراتژيك در امور بازار و بازاريابي ميكوشد، تا علاوه بر افزايش «سهم بازار» كه شاخص موفقيت در بازار فعلي است به كسب «سهم فرصت» كه شاخص موفقيت در بازار آينده است، بپردازد. كتاب «مديريت استراتژيك بازار» كه توسط پروفسور «ديويد اكسر» نوشته شده است، در برگيرندة توصيههايي نظير: «مدلهاي پرتفوليد» «پرسشهاي استراتژيك»و... است كه دريچة تازهاي به روي بازارهاي رقابتي ميگشايد و چگونگي برخورد با انواع شرايط داد و ستد و بازارها را بيان ميكند. اين كتاب ميتواند در تغيير نگرش، ايجاد انگيزش، افزايش دانش و بهبود رفتار و روش بازاريان و فروشندگان و مطالعه كنندگان نقشآفرين باشد.