این کتاب پژوهشی است دربارة توان مفروض ذهن بشر برای رسیدن به باورها و معرفت دربارة جهان با تکیه بر خرد ناب، بدون هر گونه تمسکی به تجربة حسّی. بيشتر فیلسوفان معاصر چنین دیدگاهی را نمیپذیرند و استدلال میکنند که هر گونه معرفت واقعی باید در اصل حسی باشد. لورانس بونژور (1943ـ م) با معرفی جامعترین تبیین و دفاع از این دیدگاه عقلگرایانه که بصیرت پیشین مبنای واقعی معرفت است، بار دیگر بحث را به شکل تحریکآمیزی به جریان میاندازد. بونژور، افزون بر فراهم آوردن دفاعی روشمند از توجیه پیشین نقدی ماندگار بر دیدگاههای تجربهگرايانة رقيب دارد، دیدگاههایی که یا ادعا میکنند که توجیه پیشین وجود دارد، ولی محدود به این همانگوییهایصرف است و یا اصل وجود توجیه پیشین را انکار میکنند. کتاب با راهحلی عقلگرایانه برای مسئله کلاسیک استقرار به پایان میرسد. عناوین فصلهای کتاب بدین قرار است: مسئلة توجیه پیشین؛ در جستوجوی تجربهگرایی معتدل؛ کواین و تجربهگرایی افراطی؛ عقلگرایی معتدل؛ اشکالات معرفت شناختی به عقلگرایی؛ اشکالات متافیزیکی به عقلگرایی و توجیه استقرا هندسة نااقلیدسی و نسبیت عنوان پیوست کتاب است.