نگارنده در كتاب حاضر، با تركيبي كه از انسانشناسي و روانشناسي اجتماعي ارائه ميدهد، سعي ميكند گونهاي جديد از پژوهش را در روستاي كوچكي در جنگلهاي شرقي ماداگاسكار به تصوير بكشد. او با به كار بردن آزمونهاي پيشرفتهاي كه در ايالات متحده تبيين شدهاند، صرفا در پي مقايسه ميان رشد شناخت در كودكان ماداگاسكاري و كودكان آمريكايي نيست، بلكه اين هدف را دنبال ميكند كه چهارچوبي تحليلي براي دانشمندان دو رشته عرضه كند. او از روستاييان ميخواهد كه خود نتايج انجام تست را تفسير كنند و به اين ترتيب گروهي از پيشداوريهاي جاافتاده را زير سئوال ميبرد و راههاي تازهاي را ميگشايد. در اين كتاب تعدادي از مقالههاي مترجم در حوزة انسانشناسي، به مطالب نگارنده پيوست شده است. اين مقالهها، به دليل نظري بودن و پرداختن به مسائلي كه انسان امروزي به شدت درگير آنهاست و ارائة تفكرهاي گروهي از انسانشناسان، ميتوانند تا اندازهاي در زمينة شناخت و كاربرد آن در زندگي اجتماعي كارآمد باشند.