وقتي اثري از يك كودك متولد ميشود، معناي آن اين است كه او ميخواهد كلام احساسي را آغاز كند، ولي هنوز از مهارت وامانده و با كمك گرفتن از زبان دوم كه همان خط و رسم است، به ارتباط كلامي با مخاطبين ميپردازد. اگر والدين مفاهيم نقاشي كودك خود را درك كنند و آن را مورد بررسي قرار دهند، و با فرد مطلع همصحبت شوند، ميتوانند كودك هنرمند خود را بهتر بشناسند و در رفع اشكال رشد رواني او اقدام كنند. نگارنده در كتاب حاضر، تعدادي از نقاشيهاي كودكان را بررسي كرده است. همچنين دربارة اين كه چگونه اين هنر ميتواند والدين را در حل مشكلات روحي كودك ياري رساند، توضيحاتي را ارائه داده است. عنوانهاي برخي از مباحث كتاب عبارتاند از: درك ارزش هنر كودك، تفاوت هنر در بين كودكان، نقاشي و درمان بيماريهاي خلقي، كودك هنرمند و علايم بيماري، گرايششناسي در نقاشي كودكان، و تحليل و شناخت رنگها.