آيندة هر كسب و كاري به دو مولفة آيندة نزديك و آيندة دور تقسيم ميشود. تكنيك «سناريوسازي» به طور موثر براي آيندة دور كسب و كارها كاربرد دارد. به طور كلي اگر بخواهيم تعريف جامعي از سناريوها داشته باشيم بايد گفت : «سناريوها داستانهايي دربارة آينده هستند، اما منظور اصلي آنها اخذ تصميمات بهتر در زمان حال، جهت رفع نارساييهايي است كه مانع رسيدن به آينده مطلوب ميشوند». يك سناريوي خوب بايد داراي پنج ويژگي باشد، نخست موجه و قابل قبول باشد به اين مفهوم كه امكان وقوع داشته باشد؛ سپس براي تصميم گيري در زمان حال موثر واقع شود؛ ديگر آنكه چالشهاي آيندة كسب و كار در آن لحاظ شده باشد؛ سازگاري دروني در اجزاي آن نيز، رعايت شده باشد؛ و توصيف روابط علي و معلولي در آن وجود داشته باشد. در اين كتاب سعي شده است، ضمن شرح مفاهيم پايه آيندهنگاري، نحوه و چگونگي خلق آينده، با يكي از معروفترين تكنيكها به نام سناريوسازي بازگو شود.