«مشاورة اطلاعاتي» يعني كمك به مراجعهكننده، براي پاسخ به نيازهاي اطلاعاتي او كه شامل مهارتهايي در چهارچوب الگوي حل مسئله است و اصول و قواعد خاصي بر آن حاكم ميباشد. كتاب حاضر، با هدف جايگزين كردن شيوههاي پراكنده و سنتي مشاورة اطلاعاتي، با يك برنامة دقيق، حسابشده و منظم در جهت ياري رساندن به متخصصان علم اطلاعات و اطلاعرساني، مديران شركتها و سازمانها و مشاوراني كه در زمينة اطلاعات و اطلاعرساني فعاليت دارند، نگاشته شده است و نگارنده قدم به قدم مراحل و اصولي را كه براي اجراي يك برنامة يكنواخت و منسجم در مشاوره، براي متخصصان علم اطلاعات و اطلاعرساني مورد نياز است، دنبال ميكند. در اين كتاب، فرآيند مشاورة اطلاعاتي به پنج بخش تقسيم شده است: تعريف دقيق مشكل؛ تعيين هدفهاي حل مسالة مورد نظر؛ تصميمگيري دربارة چگونگي دستيابي به هدفها؛ به كارگيري يك راهبرد موثر براي دستيابي به هدفها و ارزيابي ميزان موفقيت در كل فرآيند. هر بخش نيز، به تفصيل مورد بررسي قرار گرفته است.