در عصر حاضر، توجه به فعاليتهايي كه دانشآموزان در خارج از ساعات رسمي آموزش مدارس انجام ميدهند، از اهميت ويژهاي برخوردار است. به عقيدة نگارنده، فعاليتهاي فوق برنامه نقش بسيار موثري در ميزان يادگيري دانشآموزان دارد. درك بهتر مفاهيم، تاثيرگذاري بر رفتار و اخلاق دانشآموزان، ايجاد و تقويت حس نوعدوستي، و تعاون و همكاري از ديگر نتايج مهم است كه دانشآموزان در فعاليتهاي مكمل و فوق برنامه به دست خواهند آورد. نگارنده در كتاب حاضر ضمن پرداختن به فعاليتهاي مكمل و فوق برنامه و همچنين ضرورت تعامل اوليا و مربيان در اين مسئله، تلاش نموده تا ميزان كارايي اين فعاليتها و تاثير آنها در شناسايي و شكوفايي، رشد و پرورش استعدادهاي دانشآموزان را نشان دهد. نگاهي به تاريخچة فعاليتهاي فوق برنامه، ماهيت فلسفي اين فعاليتها و مراحل طراحي آنها از ديگر مباحث كتاب است.