در كتاب حاضر، ضمن بيان ويژگيهاي دورة نوجواني و تعريف اين دوران استفاده از نظريههاي روانشناسان، به بحث هويت و بحران ناشي از آن و راهكارهاي مقابلهاي با آن در قالب پرسش و پاسخ پرداخته شده است. اهميت دوران نوجواني؛ مراحل تشكيل هويت؛ ارتباط بين هويت و سلامت روان؛ منظور از مهارتهاي مقابلهاي در بحث هويت؛ و نقش مذهب در شكلگيري هويت برخي از مباحث كتاب است. به تصريح نگارنده هويت، ويژگي اصلي دوران نوجواني و چارچوبي است كه افراد از آن استفاده ميكنند تا تجارب زندگي خود را بر اساس آن تفسير و معنا و نيز اهداف زندگي خود را تعيين كنند. در نتيجه وظيفة اصلي اين دوره هويتيابي است كه در صورت عدم موفقيت در اكتساب هويت مناسب، فرد درگير آشفتگي نقش در آينده خواهد شد. بحران هويت بيشتر در اواخر دورة نوجواني روي ميدهد كه شايد بتوان آن را بحران بهنجار و طبيعي خواند؛ زيرا رويدادي طبيعي است، اما ناتواني در كنار آمدن با اين بحران، نابهنجار تلقي ميشود، چرا كه نوجوان را از داشتن هويت سالم محروم ميسازد. براي پيشگيري از مشكلات مربوط به اين دورة رشدي ميتوان از مهارتهاي مقابلهاي استفاده كرد. اين مهارتها شامل تغييرات مداوم در تفكر و رفتار افراد براي ادارة فشارهاي دروني يا بيروني است.