زماني كه تلويزيون به تدريج از برنامههاي متنوع پر شد و تلويزيونهاي بي در و روي ميزي هم وارد بازار شد، پدرها و مادرها، اختيار از كف دادند و خود نيز مثل بچهها آلودة تلويزيون شدند. امروزه كه سالها از عمر تلويزيون ميگذرد، تلويزيون ديگر آن جذابيت و لذت اوليه را از دست داده، اما نقشش غليظتر و استادانهتر شده است؛ اما نه استاد تربيت و تفريح، بلكه استاد شستوشوي مغزي همة مردم در هر سن و سال و با هر عقيده و اعتقادي است. اين مجلد از مجموعة «روانشناسي خودماني» به زبان ساده، به جنبههاي مختلف روانشناسي تاثير وسايل ارتباط جمعي اختصاص دارد.