امروزه با ورود به عصر اطلاعات ميتوان گفت كه دانش در جوامع پيشرفته نظم تازهاي به خود گرفته و ديگر پشت حصارهاي دانش كلاسيك محصور نيست. در اين فضاي جديد، امر دموكراتيك، شكل پيچيدهتري يافته است. نظم نوظهور دانش، دورنمايي از دموكراتيك شدن آن را براي ما ترسيم ميكند. دموكراسي معرفتي، به مثابة پديدهاي دموكراتيك در دوران حاضر، براي جوامع دموكراتيك مدرن اين ارمغان را به همراه دارد كه سوژههاي اجتماعي علاوه بر تجربة دموكراسي سياسي، امكان برخورداري از موقعيتهاي دموكراتيك در عرصة توليد، بازتوليد و مصرف دانش را نيز خواهند داشت. در اين نوشتار زمينهها و بنيادهاي شكلگيري دموكراسي معرفتي و دموكراتيك شدن دانش به تفصيل بررسي شده است. از جمله مباحث كتاب ميتوان به دانش پيشدموكراتيك دانش دموكراتيك، دانش جادويي و دانش انساني، دانش مقدس و دانش انتقادي، دانش رسمي و دانش آنارشيستي، و دانش يگانهانگار و دانش كثرتانگار اشاره نمود.