چيدمان صحنه نه تنها در هنر نمايش بلكه در هرگونه هنري كه با تصوير سروكار داشته باشد، اهميت دارد. موضوع خاص اين كتاب، بررسي سير تحول چيدمان صحنه با نگاهي اجمالي به عناصر تشكيلدهندة آن نظير كارگرداني ساختمان صحنه (عصر يونان باستان، عصر قرون وسطي، عصر كلاسيك و عصر مدرن)، انواع صحنه، نورپردازي، رنگ در تئاتر و ساخت مايههاي ميزانسن است. با توجه به اين كه چيدمان صحنه از كانونيترين مسائل و موضوعات مربوط به هنر نمايش و به ويژه كارگرداني بوده، اين موضوع در ارتباط با سه نظريهپرداز و كارگردان بزرگ تئاتر، «وسوالد ميرهولد»، «پيتر استفان پل بروك» و «يرژي گروتفسكي» ارزش و اعتبار بيشتري يافته است. بر اين اساس در كتاب موضوع چيدمان صحنه با رويكردي بر نظريههاي اين سه نظريهپرداز برجسته بررسي گرديده است.