در دهههاي اخير با توجه به تشديد بحرانهاي اجتماعي و فرهنگي و دورة دشوار گذار جامعة بشري از سنتهاي دست و پاگير و ناهمخوان با تحولات تندپوي تاريخي و اجتماعي و فرهنگ و حساسيت دورة گذار از كودكي به جواني ـ يعني دورة بلوغ ـ توجه به روانشناسي دورة بلوغ و شناخت نوجوانان به مراتب اهميت بيشتري يافته است. نوجوان امروزی كه پايي در كودكي و سري در بزرگسالي دارد، بيش از نوجوانهاي نسلهاي پيش سرگردان و حيران شده است. اين حيراني گاه به صورت عصيان و طغيان و پرخاشگري و گاه به صورت انزوا و انفعال و سرخوردگي و جمعگريزي رخ مينماياند. بيگمان آشنا نبودن خانواده با ويژگيها و نيازهاي دورة جديد و نوع دلبستگيها و گرايشهاي نوجوانان، اين عارضه را بيش از پيش تشديد و بحراني و مخاطرهآميز ميكند. نگارنده در تحقيق كاربردي حاضر، طي 10 فصل با ديدي تجربي و گام به گام والدين را باويژگيهاي جسماني و رواني نوجوانان آشنا كرده و براي هر مورد و هر مرحله، راهكارهايي عملي پيشنهاد ميكند.