تفاوت برنامة درسي آشكار و پنهان را ميتوان در داستان تفاوت محتواي آموزشي معطوف به شناخت يا فراشناخت تفسير كرد. ابعاد سياسي برنامة درسي پنهان عبارت است از: يادگيري ياد گرفتن؛ يادگيري حرفه؛ يادگيري تخصص؛ و يادگيري بازي. يادگيري يادگرفتن ناظر بر تعامل فراگير است و دانشآموزان با معلمان و شرايط آموزشي است. يكي از عناصر مهم فرايند يادگيري يادگرفتن عبارت است از: ظرفيت ياد گرفتن خارج از مكان و بافت ساختيافتة كلاس درس. يادگيري حرفه يكي از ابعاد برنامة پنهان است كه بر اساس آن برنامههاي آموزش فني و تربيت توانمنديهاي حرفهاي ممكن ميگردد. در طول فرآيند، دانشآموزان بيش از همه ميآموزند تا حرفة دانشآموز بودن را فرابگيرند. يادگيري تخصصي با اكتساب توانمنديها و مهارتهاي فني كه با انجام و اجراي تكاليف معين درسي و حرفهاي همراه است آغاز ميشود. فرصتهايي كه براي يادگيري بازي ايجاد ميگردد نيز بخش مهمي از يادگيري پنهان را تشكيل ميدهد. كتاب حاضر در خصوص برنامة درسي پنهان موضوعاتي از اين دست را شامل ميشود: برنامة درسي؛ برنامة سرگردان؛ مفهوم برنامة درسي پنهان و ابعاد و ديدگاههاي ناظر بر آن؛ و چالشها و چشماندازها در برنامة درسي.