لوگوتايپ «Logo type» (نشانه نوشته) اولين چيزي است كه در پيشخوان روزنامهفروشيها به چشم ميخورد. لوگوتايپها نشانههايي هستند كه با نام كامل موضوع، طراحي ميشوند و دربرگيرندۀ نام كامل يك موسسه، كالا، شركت، كارخانه، شخص، روزنامه، مجله و... هستند. لوگوتايپ مهمترين بخش بصري يك نشريه است، چرا كه تنها يك طرح نيست، بلكه علامتي است كه بايد نام نشريه را به طرز شايستهاي نشان دهد. لوگوتايپ بايد دو جنبۀ نوشتاري و بصري را همزمان در يك نظر منتقل كند، آن هم به گونهاي كه اين دو به تقويت متقابل يكديگر كمك كنند. در طراحي و تنظيم يك نشانه نوشتۀ مطبوعاتي، جزئيات، نقش بسيار تعيينكنندهاي دارند. كتاب حاضر، جلد نخست از مجموعهاي دوجلدي است كه به بررسي عناصر تصويري مورد استفاده در مطبوعات همچون لوگوتايپ، تصويرگري، عكس، كاريكاتور و جلد اختصاص يافته است.