نگارنده ابتدا از نقش و اهميت بازي در كودكان و نوجوانان سخن ميراند. سپس انواع ارزشهاي بازي در زندگي اين گروه سني را خاطرنشان ميسازد. به زعم وي: "كودك از طريق بازي ميتواند راستي، درستي، صداقت، همفكري، دوستي و مهرباني و كمك به همسالان خود را بياموزد و آنها را به ديگران انتقال دهد. كودك به وسيلهي بازي، صفات پسنديده و روح جوانمردي و از خودگذشتگي را فراميگيرد و سعي ميكند روزبهروز بهتر بينديشيد و تفكرش را با قواي جسماني خود هماهنگ كند تا از بازيهايش لذت بيشتري ببرد. بازيهاي دبستاني، كودك را با زندگي اجتماعي و درك آداب و رسوم كشورش و سرانجام به دموكراسي و احترام به حقوق ديگران، آشنا ميسازد. در واقع بازي است كه اساس تعليم و تربيت كودك را ارزش يابي كرده و ويژگيهاي خاص او را در بافتهاي مختلف تعليم و تربيت، مشخص كند". برخي مباحث كتاب عبارت است از: نظريات دانشمندان بزرگ روانشناسي و علوم تربيتي"، "بازي در مدرسه، اصول ايجاد ايمني در بازيهاي ورزشي، بازيهاي متناسب مهدكودك و آمادگي، و نقش وسايل ورزشي و تجهيزات آن در اجراي برنامههاي آموزشي ورزش در مدارس كشور.