كتاب حاضر شيوههاي متنوع ارزشيابي دانشآموزان مقاطع ابتدايي و راهنمايي را به معلمان آموزش ميدهد. نگارنده به دو نوع ارزشيابي تكويني و تراكمي اشاره كرده و پس از ارائه شيوههاي مختلف ارزشيابي، سرفصلهايي را جهت اجراي عملي ارزشيابي به معلمان پيشنهاد ميدهد. وي شيوههاي گوناگون ارزشيابي تكويني را در خارج و داخل كلاس درس معرفي نموده و در مورد چگونگي ارزشيابي تراكمي (پاياني) و ملاكهاي طراحي سئوالات و سنجش دانشآموزان توضيحاتي ارائه ميدهد. در هر كدام از شيوههاي ارزشيابي اهداف و نوع اجراي آن نيز شرح داده شده است.