مشاور در مدرسه دو هدف عمده دارد: ايجاد سلامت رواني و آموزشي دانشآموز. در واقع اغلب ميتوان سه نوع مشاوره در مدارس را نام برد. مشاورۀ بيواسطه؛ مشاورۀ با واسطه و مشاورۀ ويژه. مشاورۀ نوع اول، دربرگيرندۀ محيطي سالم است که در آن معلمان با استفاده از مهارتهاي مشاوره، رابطهاي همدلانه و غيرارزيابانه با دانشآموزانشان برقرار ميکنند تا هم بتوانند آن دسته از دانشآموزاني را که از مشکلاتي رنج ميبرند شناسايي کنند و هم اينکه فضاي سازنده و مفيد يادگيري را براي همۀ دانشآموزان ايجاد کنند. سطح دوم مشاوره به فعاليتهاي آن دسته از معلماني اطلاق ميشود که علاوه به داشتن مسئوليت در قبال رشد دانشآموز در قالب بخشي از برنامۀ مراقبتي از آموزشهاي ابتدايي مشاورهاي بهره ميگيرند تا به کار با دانشآموزان مشکلدار بپردازند و در صورت لزوم آنها را به شخص ارجاع دهند. سطح سوم مشاوره که همان مشاورۀ ويژه است، مشاوره باليني است. اين نوع مشاوره به پيچيدگيهاي دردآور زندگي عاطفي جوانان اختصاص دارد. در فصول يازده گانه کتاب حاضر، مباحث مهم و ضروري مشاوره در مدرسه از جنبههاي مختلف بررسي و شرايط و دشواريهاي مشاور با دانشآموزان و راههاي غلبه بر آنها با ذکر نمونه و موارد واقعي تشريح شده است. کار با دانشآموزان معلول، نحوۀ همکاري معلم و مشاور، روان درمان رفتاري ـ شناختي، کاربرد هنر درماني، پرورش سواد هيجاني و خلاقيت و تأثير مشاورۀ باليني بر پيشرفت تحصيلي از جمله مباحث محوري کتاب است.