از آن جايي كه در ميان رسانههاي جمعي"راديو و تلويزيون" جايگاهي ويژه دارند و دستاندركاران اين دو رسانه همواره در پي كسب مخاطبان و پاسخگويي به نيازهاي آنان هستند؛ نگارنده كتاب جهت شناسايي مخاطب ايراني به بررسي مباني نظري رويكرد"استفاده و رضامندي" و برخي يافتههاي پژوهشي مرتبط با اين رويكرد پرداختهاست. با اين توضيح كه به زعم نويسنده رويكرد مذكور در واقع براي پاسخگويي به اين سؤال"انگيزۀ مخاطب در انتخاب رسانه يا برنامهاي خاص چيست؟" شكل گرفته و تكامل يافتهاست.