سازمانهاي امروزي از يك سو تحت فشار زياد قرار دارند و از سوي ديگر با فرصتهاي باورنكردني روبهرو هستند، آنها از لحاظ خارجي با رقابت جهاني، تغييرات سريع غيرقابل باور، تقاضاي تقسيم مجدد منابع محدود، و تغييرات بدون وقفۀ تكنولوژي روبهرو هستند كه در اين حال براي حفظ منافع ملزم به عكسالعملهاي سريع است. از لحاظ داخلي نيز آنجا كه كاركنان به علت تقاضاهاي جديد و تغيير در قوانين از سوي سازمان احساس خستگي، گرفتار شدن و ناتواني ميكنند خواستار ركگويي، صداقت بيشتر در به نتيجه رساندن كارهاي خود و معنيدار شدن دستورات سازمان ميشوند. در اين ميان كسي كه به علت مشكلات خارجي، پاسخگويي به مديران ارشد و تنظيم يك تيم كاري براي فعالسازي سازمان، زير فشار قرار گرفته، مدير است؛ در حالي كه؛ يك گروه توانمند، با انگيزه و خوب سازمانداده شده ميتواند روي موفقيت سازمان تاثير مثبت و موثري داشته باشد. لغت مديريت مشاركتي بهينه چيزي فراتر از يك شعار است. سوختي است تازه و جديد براي رشد و شكوفايي محيطهاي كاري، در واقع پروسۀ ايجاد و ساخت يك محيط كاري با تمركز، نظام بالا، و كارايي و قدرت مسئوليت نيازمند متفاوت عمل كردن مديران سازمانها است. كتاب پيش رو، براي آموزش مديران در تفهيم موضوع و رهبري افراد طراحي شده است، به گونهاي كه بتوانند محيط كاري مشاركتپذيري بسازند.