fiogf49gjkf0d
گرچه سرشت کودک کنجکاوی و اشتیاق به دانستن است، اما برای کتابخوان شدن او باید عوامل گوناگون گرد هم آیند. این عوامل گسترهی بزرگی را دربرمیگیرد که یک سوی آن محیط خانه و فضای آموزشگاه است و سوی دیگر برنامههای کلان ملی. نخستین گام برای پیشبرد توسعهی کتابخوانی تدوین راهبردهای ملی است. پایهی راهبردهای ملی در توسعهی کتابخوان، طراحی و اجرای برنامهای است که به سبب آن کتابهای خوب نوشته و ترجمه شود و در دسترس گستردهترین جمعیت ممکن از کودکان و نوجوانان قرار گیرد. این راهبردهای ملی زنجیرهای را میسازد که میتوان آن را زنجیر کتاب و کتابخوانی نامید. از جمله راهکارهای دیگر برای ترویج کتابخوانی میتوان تولید کتاب مناسب با بهای مناسب، گسترش امکانات دسترسی به کتاب در کتابخانههای گوناگون، تاکید بر ترویج مطالعهی آزاد در آموزشگاهها از سوی آموزگاران و آموزش پدران و مادران به عنوان نخستین کانون پدیدآورندهی علاقه به مطالعهی آزاد را نام برد. کتابخوانی و توسعهی آن وجههای گوناگونی دارد و تنها با نگاهی همهسویه میتوان آن را به درستی بررسی و آسیبشناسی کرد و راههای پیشبرد آن را شناخت. بر این اساس نگارنده در کتاب حاضر به بررسی رویکردها و شیوههای ترویج خواندن با نگاهی همهجانبه پرداخته و مباحثی چون: مدیریت توسعه و ترویج کتابخوانی، جایگاه کتابخانه، کتابداری حرفهای تخصصی، وجه فرهنگی مفهوم کودک، رابطهی کتاب با کودک و گسترهی نقد و سنجش کتاب کودک را مطرح کرده است.