fiogf49gjkf0d
در جهان امروز، آموزش و پرورش متولي هدايت دانشآموزان در مسير رشد عقلي، اجتماعي، اخلاقي، رواني و حرفهاي دانشآموزان است. به عبارتي ميتوان گفت، هدف نهايي نظام تعليم و تربيت، تعالي بخشيدن به انسانها است. رسيدن به اين هدف، رشد همهجانبهي دانشآموزان را ميطلبد. در اين راستا، مجموعهاي از برنامهها و فعاليتها در قالب نظام آموزش و پرورش شكل گرفتهاند كه يكي از آنها، برنامههاي مشاوره و راهنمايي است. برنامههاي مشاوره در مدرسه به منظور هدايت و رشد متعادل و همهجانبهي دانشآموزان طراحي شدهاند. مشاور مدرسه با ايجاد هماهنگي در فعاليتهاي مختلف مدرسه، زمينهي رشد سالم دانشآموزان را فراهم ميكند. افزون بر همهي اينها، برنامههاي آموزش مشاور در عصر حاضر، در مورد آموزش اوليهي مشاوران مدرسه، استفاده از نوآوريهاي تدريس و برنامهي درسي و بهره گرفتن از ساير علوم مثل تعليم و تربيت، روانشناسي مشاوره، روانشناسي شناختي و روانشناسي رشد، كاملتر و هدفمندتر عمل ميكند. كارهاي كليدي مشاور در مدرسه عبارت است از مشاوره، هماهنگي، مشورتگري و بعد راهنمايي يك گروه بزرگ، كلاس درس و همكاري. نويسنده در كتاب حاضر ابتدا مطالبي دربارهي حرفهي مشاوره و سابقهي اين حرفه بيان كرده است. سپس نحوهي اجراي وظايف مشاوره در مدرسه و هماهنگيهاي برنامه در اين زمينه شامل برنامهريزي آموزشي و شغلي، ارزشيابي برنامه و... تدوين شده است. در پايان نيز نقش مشاوره در داخل و خارج مدرسه، همچنين همكاري و هماهنگي در سطح مدرسه و آيندهي اين حرفه بررسي شده است.