fiogf49gjkf0d
در بين كودكان استثنايي، افرادي هستند كه به دليل ويژگيهاي خاص جسماني، ذهني، عاطفي و رواني، در برخورداري مطلوب از تسهيلات و امكانات مختلف جامعه، به ويژه در زمينهي آموزش و پرورش، به توجه و حمايت بيشتري نياز دارند. در اين ميان كودكان عقبمانده ذهني جايگاه قابل ملاحظهاي دارند. عقبماندگان ذهني افرادي هستند كه به علت وقفه يا كمبود رشد ذهني، در شرايط عادي قادر به استفادهي مطلوب از برنامههاي معمولي آموزش و پرورش، سازگاري اجتماعي و تطبيق با محيط نميباشند. اين افراد به درجات مختلف از درك معاني و مفاهيم و قدرت استدلال، قضاوت صحيح، توانايي دقت و يادگيري محروماند؛ به طوري كه اغلب بدون سرپرستي، كنترل يا حمايت خارجي قادر به ادامهي زندگي نيستند. كتابچهي حاضر، به منظور آشنايي مخاطبان با كودكان عقبماندهي ذهني، عامل عقبماندگي، پيشگيري، توانبخشي و تعليم و تربيت آنان نگاشته شده است. عقبماندگي ذهني، عوامل موثر در يادگيري كودكان آهسته گام، رابطه با كودك آهستهگام، علل عقبماندگي ذهني و شيوهي پيشگيري از آن، و مسئوليت اجتماعي و وظايف كارگزاران آموزشي در ارتباط با كودكان آهستهگام پارهاي از موضوعات كتاب هستند.