fiogf49gjkf0d
چون انسان كامل و جز آن از نظر صورت با يكديگر مشتركاند بايد پايههاي كمال در اين نوع انسان كامل شناخته شود تا مراتب انسان از يكديگر مشخص شود. چه اين نوع انسان كامل از آنجا كه خلافت در او قرار داده شده است به مقامي اختصاص دارد كه نه موجود عالم برين نوراني به آن دست مييابد و نه موجود عالم فرودين مادي. پس خداي بزرگ فرمايد: "آنگاه كه خداوند تو به فرشتگان گفت كه من انسان را در روي زمين، خليفه قراردادم" پس در انواع جنس حيواني، كمال از آن اين خليفه است و افراد آدمي در مراتب و درجات با يك ديگر متفاوتاند و با رازي كه خود در نهان دارند و از آن خداست ما بين كامل و اكمل قرار گرفتهاند. پس در هر زمان يكي بايد بر همگنانش مقدم شود و از هر جنسي يكي بايد جلو بيفتد و در هر زمان، انسان كامل، خليفه است و اوست كه قطب و غوث ناميده ميشود. كتاب حاضر به معرفي انسان كامل از ديدگاه محيالدين ابن عربي اختصاص يافته است.