fiogf49gjkf0d
امروزه تقاضاي مشتري براي كيفت رو به فزوني دارد. سطح كيفيت از طريق افزايش كارايي توليد، طراحي، قابل مصرف بودن و قابليت اطمينان، تعميرپذيري و دوام محصول، افزايش مييابد. در بازار كنوني، مديريت كيفيت در گسترهي شركت، جايگزين تضمين كيفت شده است. مديريت كيفيت مفهومي وسيعتر از تضمين يا كنترل دارد، زيرا نه تنها كنترل و تضمين را دربردارد، بلكه شامل سازماندهي، نظارت، هدايت و راهبري نيز ميباشد. نگارنده در كتاب حاضر نخست مباني مديريت كيفيت و سپس تاريخچهي كيفيت، نحوهي اندازهگيري و مسائل مربوط به آن را مطرح ميسازد. در ادامه آمار كيفيتي، اصول آمار و دادهها، جامعهي آماري، نمودارها و تفسير نمودارها براي رسيدن به آمار را بررسي ميكند. همچنين برخي معيارهاي گرايش مركزي، معيارهاي پراكندگي، توزيعات و منحنيهاي آماري و تغييرات ايجاد شده در آمارها و علل تغييرات را ارزيابي ميكند. در صنايع مختلف توليدي و خدماتي از نمودارهاي كنترل وضعي براي نشان دادن خروجي فرايند يا عمليات بر حسب زمان استفاده ميشود. نگارنده در ادامه به اين موضوع، انواع نمودارها و برنامهريزيها و تغييرها ميپردازد. از جمله مسائل مهم كتاب مسالهي بازرسي و نمونهبرداري است كه همراه با موضوع مميزي، استانداردها و مقدمات اضافي در بخش بعدي توضيح داده ميشود. بخش پاياني كتاب نيز به قابليت اطمينان، و اقتصاد كيفيت اختصاص يافته است.