fiogf49gjkf0d
امروزه، دانشگاهها دريافتهاند كه ضعف كيفيت، هزينهي سنگيني در پي دارد و قابليت رقابت را به خطر مياندازد. مديريت كيفيت فراگير يكي از نظريههاي كاربردي است كه در بهبود كيفيت صنعت، خدمات و آموزش، موثر واقع شده و پس از اجرا، نتيجههاي سودمندي را به دست آورده است اين مديريت توانسته است فرصتهاي يادگيري مناسبتري را فراهم آورد كه بر اثر آن فراگيران امروز به شهروندان خوبي براي فردا تبديل شوند. در اين مديريت، با مشاركت واقعي و توانمند ساختن انسانها، كيفيتها بهبود يافته است. اين مديريت به عنوان يك رويكرد كيفيتگرا، تحول بنيادي در دانشگاهها به وجود آورده و تاثير عميق خود را در استقرار استمرار رويكردها و روشهاي بهبود كيفيت برجا گذاشته است. نويسنده، در آغاز نظريهها و تحولهاي مديريتي، ناآشنا بودن مديريت كيفيت فراگير و مانعهاي اجرايي آن را بيان و سپس موضوع كيفيت، مصرفكنندهي آن، هزينه كنترل و جايزههاي آن را بررسي ميكند همچنين ضمن بيان ارزشها و مفهومهاي كيفيت، اصول بنيادي مديريت كيفيت فراگير از دانشگاهها و نوع امتيازدهي به هريك از عاملهاي دخيل در آن را بررسي ميكند. وي در ادامه اجراي اين مديريت را در برخي دانشگاههاي خارجي و نيز داخلي ارزيابي مينمايد.