نگارنده در کتاب حاضر به بررسي شيوههاي مختلف درک و فهم بازار در نظريهي اجتماعي مدرن پرداخته است. وي اشاره ميکند که از نظر برخي انديشمندان، مناسبات بازار نمونهي بارزي از مبارزهي رقابت آميز بين افراد مدرن ذره وار است و از نظر برخي ديگر ساز و کارهاي بازار موجب همسازي اجتماعي بين منافع خصوصي متفاوت ميشود. در هر حال، هر نظريهاي در باب بازار همواره مستلزم نظريهي وسيعتري درباب انسجام و تنظيم اجتماعي است. بر اين اساس کتاب حاضر در هفت فصل با اين عنوانها تنظيم شده است، «پيدايش جامعهي بازار»، «بازار و نظم اقتصادي»، «عقلانيت، فرد و نظم اجتماعي»، «بازار و ساخت اجتماعي»، «دولت و بازار»، «تجارت و فرهنگ» و «چرخش فرهنگي». کتاب با يک نتيجه گيري با عنوان « بازارها در مقابل جامعهي بازار» به پايان ميرسد .