مشاورهي راهحل محور، نوعي مشاورهي كوتاهمدت است كه در آن به جاي تمركز بر مشكل، بر ساختن راه حل و يافتن مواردي تاكيد ميشود كه در فقدان مشكل، كارآيي رضايتبخشي داشتهاند. اساس اين روش از تحقيقات و تجارب عملي در زمينهي مشاورهي كوتاهمدت اقتباس شده است. كتاب ميتواند منبعي براي كار با دانشآموزان، معلمين، والدين و كار در مدرسه باشد. در كتاب بر مدرسهي راهحل محور تاكيد ميشود و ضمن عرضهي الگو، كل سيستم مدرسه در فرآيند مشاوره وارد ميشود. پس از يك مقدمه، مطالب كتاب در شش فصل گنجانده شده است. فصل اول پيشدرآمدي است بر مشاورهي راهحل محور يا كوتاهمدت كه منظور از اين مشاوره را مشخص ميكند. در فصل دوم مطالبي چون اصول پنجگانهي يك مشاورهي موثر بازگو ميگردد. در فصل سوم مشكلات و راهحلها برشمرده ميشود و تفاوت ميان روشهاي سنتي و ديدگاههاي نوين بيان ميگردد. در فصل چهارم برخي راهكارهاي اختصاصي راهحلمحور معرفي ميشود كه عبارتاند از: صحبت كردن به زبان مراجع، برجسته كردن تواناييها، ستايش كردن، در نظر داشتن تغييرات، تمركز بر اينجا و اكنون، بيروني كردن مشكل و.. فصل پنجم به توصيف ناسازگاري، كار با دانشآموزان ناسازگار و كاهش دادن اين ناسازگاري اختصاص دارد. در فصل ششم نيز ويژگيهاي يك مدرسهي راهحل محور آرماني برشمرده ميشود.