در اين كتاب سعي شده مهارت خوب گوش كردن تعريف و توضيح داده شود و دلايل اهميت آن بيان گردد. ضمن آن كه براي بهبود و بالا بردن مهارت خوب گوش كردن، توصيههاي علمي و كاربردي همراه با تمريناتي عرضه شده است. نويسنده همچنين به عناصر لازم براي گوش كردن موثر اشاره ميكند و معتقد است اين عناصر در مدرسه دربرگيرندهي تواناييهايي است كه با ديگر شرايط گوش كردن ارتباط دارد؛ از جمله: مكان صحيح (دانستن اين كه از كدام جهت بايد به صدا گوش كرد)، استخراج اطلاعات از سروصداهاي متن، جدا كردن اطلاعات شنيداري از اطلاعات ديداري، و دقت و توجه شنيداري متمركز و پايدار. در بخش ديگر كتاب، راهكارهاي چگونگي گوش كردن زبان بيگانه بيان شده در پايان نيز، نكتههايي در باب خودشناسي، كسب آزادي دروني، رها شدن از الگوها و باورهاي كهنه، و سرانجام چگونگي روابط با ديگران ذكر گرديده است.