در كتاب، علاوه بر اشارتي به ابعاد اجتماعي، سياسي و روانشناختي ظهور رشد سينماي كودك در هاليوود، تصويركودكان در فيلمهاي هاليوود، از منظر جامعهشناسي و فرهنگي تحليل و ارزيابي شده است. "كودكان، معصوميت و سنت" عنوان بحث نخست كتاب است كه در آن، بر اين نكته تاكيد گرديده كه با پايان قرن نوزدهم، كودكان هم در ادبيات جدي و هم در ادبيات عامهپسند، مظاهر معصوميت والا به شمار ميآمدند و در همين حال، سعي شد به بسياري از نيازهاي خاص و روانشناسي كودكان توجه شود. در اين وضعيت فرهنگي، كه سينما در آمريكا پاگرفت، فيلمها نيز به پيروي از شاخصهاي فرهنگي زمان، تصوير محبوب كودك را به شكل "معصوم" اختيار كردند. در بخش ديگر كتاب، تصاوير كودكان در فيلمهاي پيش از جنگ جهاني دوم بررسي شده كه به اعتقاد نويسنده، اين تصاوير نمايشگر معصوميت تمامعيار بود و اين امر همچنان پردهي سينما را تسخير كرد. سپس، تصاوير كودكان در فيلمهاي پس از جنگ جهاني ارزيابي شده و در آن تصريح گرديده كه به دنبال جنگ جهاني دوم، به تدريج تصاوير جديدي از كودكان در سينما ظاهر شد كه حضورشان در سالهاي پيش از آن تصورناپذير بود. فيلمهاي پس از جنگ تلويحات مربوط به نقطه ضعفهاي اين بينش را هدف قرار دادند. در اين فيلمها اين واقعيت آشكار ميگردد كه هرچند كودكان مالامال از خوبي و معصوميت هستند، متحمل مشكلات هويتي، انطباقي، و خانوادگي ميشوند. در اين فرايند، آنان غالبا شكست يا سختي را تجربه ميكنند و در نتيجه، خرد و آگاهي به دست ميآورند. همين خرد، نه معصوميت، است كه كودكان را از اغتشاشات آينده به سلامت ميگذراند و البته به دست آوردنش بدون هزينه هم نيست.