اين پژوهش به منظور بررسي مقايسهاي وضعيت آموزشي دانشآموزان عقبماندهي ذهني (مرزي) پايهي اول استان مازندران كه از كلاسهاي ويژه و عادي در سال تحصيلي "78-77" استفاده نمودهاند، صورت گرفته است و اطلاعات آن از طريق آزموني با روش توصيفي با نمونهاي برابر با 188 نفر از دانشآموزان مرزي كلاسهاي ويژه و تمامي دانشآموزان مرزي كلاسهاي عادي جمعآوري گرديده كه مهمترين نتايج آن به اين شرح است: "1- دانشآموزان مرزي استفادهكننده از كلاسهاي ويژه در دروس مختلف از پيشرفت خوبي برخوردار هستند. 2- دانشآموزان مرزي دختر استفادهكننده از كلاسهاي ويژه به نسبت پسران از نمرات بالاتري برخوردار هستند. 3- دانشآموزان مرزي استفاده كننده از كلاسهاي عادي از لحاظ درسي ضعيف هستند. 4- پيشرفت تحصيلي بين دو گروه دانشآموزان مرزي عادي داراي تفاوت چشمگير نيست. از طرفي هر دو گروه در درس املا ضعيف هستند".