اين كتاب به منظور شناخت ماهيت عكاسي و عملكرد آن در دورههاي مختلف تاريخي به نگارش درآمده است. بر اين اساس ابتدا از ورود عكاسي به ايران، نيز عكاسي جنگ در ايران سخن رفته، سپس پديدارهاي به وجود آورندهي تصوير پيش از عكس و عكاسي در سفر بازگو شده است. به تصريح نگارنده: "با توجه به بررسيهايي كه دربارهي تاريخ عكاسي در ايران و جهان شد، به اين نتيجه رسيديم كه كهنترين مدرك نوشتاري تاريخدار، متعلق به ژول ريشار است و ميتوان گفت بسياري از عكاسان در ايران، ناشناس ماندهاند. در بخش عكاسي جنگ، قديمترين عكسها مربوط به قيام مشروطه است و پس از آن با ارزشترين آثار، متعلق به جنگ تحميلياند. عكاسي در سفر زماني شكوفا شد كه غرب به سرعت در حال تغيير و تحول بود و انقلاب صنعتي، اثرات خود را بر طرز تفكر اجتماع نشان داد". در فصول ديگر كتاب از "نفوذ مدرنيسم در عكاسي" و "عكاسي فرماليستي" سخن رفته است. سپس مسائلي كه در طول سالهاي بعد از جنگ جهاني دوم تا دههي 1960 مورد توجه عكاسان بوده بازگو شده است. بررسي عكاسي در سالهاي پس از 1960 موضوع ديگر كتاب است. در بخش پاياني نيز عكاسي اسنپ شاپ، عكاسي خطي، عكاسي روايتگر و عكاسي خبري تجزيه و تحليل شده است.