نويسنده درباره "دكارت و فلسفه او" ميگويد: "... متفكري چون دكارت كه به نحو جديدي از "اصالت عقل" استفاده ميكند، در هر صورت اولا بايد واقعيت خاصي براي عقل قائل شود، خواه براساس نظم و ترتيب ضروري تصورات و اشيا و خواه براساس امكان فعاليت ذهني خاص كه مقوم فهم تجربه بوده و در جهت ارزيابي دادههاي ناشناخته آن در كار است. البته در نزد دكارت اين دو جنبه از لحاظي كاملا مكمل و متمم يك ديگرند، مگر اين كه از لحاظ ايستا و يا پويا بودن، بتوانيم آن دو را از هم تمايز سازيم. در اين مهم به نحوي رابطه احتمالي رياضيات با محوريت هندسه و مكانيك به عنوان علم حركت - كه در نزد دكارت از پويايي كافي برخوردار نيست - مطرح ميشود... با توضيح اجمالي در مورد دستور اول روش او، سعي ميكنيم هرچه بيشتر براحتياط و دقت در فهم درست فلسفه و اهداف او تاكيد نماييم. متن دستور اول دكارت را عينا در اين جا ميآوريم: "هيچ چيز را حقيقت ندانم مگر اين كه بر من بديهي باشد و در تصديقات خود از شتابزدگي و سبق ذهني و تمايل بپرهيزم و نپذيرم مگر آن را كه چنان روشن و متمايز باشد كه هيچگونه شك و شبهه در آن نماند". به عقيده اكثر دكارتشناسان، در اين دستور چكيده كل فلسفه و روش دكارت و انعكاس هدف اصلي او را ميتوان يافت." مباحثي كه در كتاب حاضر عنوان شده بدين قرار است: سال شمار زندگاني و كارنامه دكارت؛ كليات فلسفه دكارت؛ تكوين جهان به روايت دكارت؛ رساله جهان يا رساله نور؛ ملاحظاتي درباره فلسفه و روش دكارت؛ روش يا روشهاي دكارتي؛ به چه معني، فلسفه دكارت مبتني بر "اصلات عقل" است؟؛ تاملات و اعتراضات؛ انفعالات نفساني؛ دكارت در ايران.