مولف در اين كتاب بر آن است با استفاده از پيشبينيهاي مربوط به اضمحلال رسانههاي جمعي و انقراض مخاطبان رسانهاي، معنادار بودن و مناسبت داشتن مفهوم مخاطب را شرح و ارزيابي كند .وي همچنين شاخههاي اصلي پژوهشهاي مخاطب شناسانه، نيز مكاتب متعدد فكري درباره مخاطبان رسانهاي را تشريح نموده است .مباحث كتاب بدين قرار است" :مفهومي با يك تاريخ"، "جايگاه مخاطب در نظريه و تحقيق"، "گونههاي مختلف مخاطبان"، "مسائل برد رسانهاي"، "اصول شكلگيري و استمرار مخاطبان"، "اعمال مخاطبان، كاربرداي اجتماعي رسانهها"، "روابط ارتباط گران ـ مخاطبان"، "سيلان مخاطبان "و "آينده مفهوم مخاطب ."