در فصل نخست كتاب ضمن بيان مقدمهاي دربارهي روش تحقيق و مفهوم آن از ديدگاه متفاوت، به ويژگيهاي فرايند پژوهش علمي و رويكردهاي موجود در اين زمينه پرداخته شده است. در فصل دوم انواع روشهاي تحقيق، ويژگيها و مراحل مختلف تنظيم تحقيق بازگو ميشود. مباحث فصل سوم به بيان مساله و تعريف متغيرها اختصاص دارد. در فصل چهارم به متغيرهاي موجود در حيطهي آموزش و پرورش توجه شده است. در فصل پنجم فرضيهي پژوهش در علوم رفتاري ذكر گرديده و در فصل ششم روشهاي نمونهگيري و حجم نمونه معرفي شده است. ابزارهاي جمعآوري اطلاعات، پايايي و روايي ابزار پژوهش، مقياسهاي اندازهگيري، نحوهي تهيه و اصول نگارش پاياننامه، راهنماي ثبت و ضبط مطالعات و تحقيقات و آگاهي از اهم مسائل مربوط به ارائهي گزارش، موضوعات بعدي كتاب هستند. گفتني است در پايان گزيدهاي از فرمولهاي آماري و نحوهي استفاده از توان آزمون در تعيين حجم نمونه، و تعدادي از فرمولهاي آماري نيز عرضه گرديده است.