كتاب حاضر، تصحيحي است از "هادي المضلين" منسوب به "حاج ملاهادي سبزواري" ـ از متكلمان قرن بيستم ـ كه مشتمل است بر پنج باب با اين عناوين: توحيد، عدل، نبوت و امامت، معاد، و آنچه به تجربه ثابت شده است. (اين بخش به مباحثي طبيعي اختصاص دارد كه به تجربه به اثبات رسيدهاند، مباحثي چون چگونگي به وجود آمدن فصول چهارگانه، باران، برف، تغييرات جوي، رعد و برق، و آب و هوا). مصحح در تصحيح اين اثر از سه نسخه سود جسته كه عبارتاند از: نسخهي كتابخانهي آستان قدس رضوي به شمارهي 290 (حكمت)؛ نسخهي كتابخانهي مركزي دانشگاه تهران به شمارهي 2537؛ و نسخهي كتابخانهي آيتالله مرعشي نجفي به شمارهي 1747. مصحح در كتاب خاطرنشان ميكند: "دربارهي مولف هادي المضلين حكم قطعي نميتوان داد. دو احتمال وجود دارد: 1- در برخي از منابع كتابشناسي مانند الذريعه و فهرست نسخههاي خطي، اين اثر به عنوان يكي از نوشتههاي حاج ملاهادي سبزواري معرفي شده است. از سوي ديگر نثر، شيوهي نگارش و استدلال حاجي در آثاري چون اسرارالحكم و هدايه الطالبين با هادي المضلين شباهتهايي دارد. 2- اما در مقابل، در هيچيك از فهرستهايي كه از آثار وي ارايه شده، نامي از هادي المضلين نيست. مضافا بر اين كه در مباحث پاياني كتاب، نظريهي حركت جوهري را رد ميكند، در حالي كه او به عنوان يكي از پيروان و شارحان حكمت متعاليه به شمار ميآيد و نظريهي حركت جوهري از مهمترين آموزههاي فلسفي ملاصدرا و از مباني حكمت متعاليه ميباشد. بنابراين احتمال، بايد گفت هاديالمضلين اثر حاج ملاهادي سبزواري نيست، بلكه محصول انديشهي يكي از شاگردان و يا متكلمان متاثر معاصر وي ميباشد".