بخش نخست كتاب شامل سه فصل است. در فصل اول برهان وجودي و نقريرهاي مختلف آن از "آنسلم" تا "دكارت" مورد بحث قرار ميگيرد. از نظر كانت عمده دليل اثبات وجود خداوند برهان وجودي است و اعتبار براهين جهانشناختي و غايتشناختي در نهايت مبتني بر اعتبار برهان وجودي است. از اين رو، در فصل اول تلاش شده تا با نگرشي تاريخي ـ تحليلي به تفصيل دربارهي برهان وجودي و تبيينهاي مخالف فيلسوفان پس از آنها نظير "تومس" و "اسپينورا" بحث ميشود. فصل دوم كه در حقيقت مهمترين فصل بخش نخست كتاب است بيان انتقادات كانت به برهان وجودي را عهدهدار است. با توجه به آن كه تقرير دكارتي برهان وجودي در قالب يك قياس اقتراني قابل تبيين است، انتقادات كانت به برهان وجودي هر دو مقدمهي برهان وجودي را شامل ميشود. قسمت اول انتقادات كانت متوجه كبراي برهان وجودي است و قسمت دوم اعتقادات كانت متوجه صغراي اين برهان است. در فصل سوم نيز ضمن تشريح برهان جهانشناختي و برهان غايتشناختي، انتقادات كانت به اين دسته از براهين عقلي و پاسخ به انتقادات كانت مطرح ميشود. بخش دوم كتاب نيز مشتمل بر سه فصل است. فصل اول به نقد و بررسي برهان وجودي آنسلم با تكيه بر مباني صدرالمتالهين اختصاص داده شده است. در اين فصل با استفاده از تمايز ميان احكام ذهن و عين نشان داده ميشود كه برهان وجودي مبتني بر مغالطهاي از نوع خلط مفهوم با مصداق است. همچنين فصل دو بررسي انتقادات توماس به برهان وجودي آنسلم است فصل سوم بررسي انتقادات كانت به برهان وجودي را دربردارد. در اين فصل مباحثي همچون محمول حقيقي از ديدگاه كانت و صدرالمتعالهين، تقسيم احكام به تحليلي و تركيبي در فلسفهي كانت و نسبت آن با تقسيم صدرايي قضايا به حملهاي اولي ذاتي و حملهاي شايع صناعي، تركيبي بودن گزارههاي وجودي در نزد كانت و صدرالمتالهين و تبيين ماهيت گزارههاي وجودي از ديدگاه كانت و صدرالمتالهين مطرح ميشود.